מדוע כך הם פני הדברים?

יש לי נטיה חזקה לשאול "למה כך ולא אחרת?" ובדרך כלל לשאלה זו יש אינספור תשובות "זה תלוי ב וגם ב" עוד ועוד פרטים טכניים ברמות שונות של שטחיות. זמן רב תשובות מסוג זה היו משתיקות אותי כי אם קיימת תשובה יש בה כדי לבטל את התביעה לשאלה גם אם זה לא ממש מרגיש סגור עד הסוף.

אני משתדלת שלא להסתפק יותר בתשובות טכניות ומשתדלת גם להיות מסוגלת לענות עליהן"לא, לא … אבל בכל זאת ל-מ-ה דווקא כך ולא אחרת?" אבל אני בעצמי לא יודעת להבין מה בדיוק אני מבקשת

בתהליך של בירור שאלת המחקר לתזה מצאתי את עצמי שואלת ועונה לעצמי תשובות מסוג תפל זה. בכל פעם שאלתי ושוב ושוב נפלתי לפרטים שהם ודאי עולם ומלואו לשאלות אחרות אבל לא לתביעה הפנימית שלי, לדרישה לבירור יסודי ועמוק

בליל הושענה רבה למדתי עם דוד מעט מיסודות הקבלה. הזוהר על פרשת בהעלותך קמב כותב כי סיפורי ומקרי התורה אינם גופי התורה אלא הם כמו לבוש ומצד זה הם מקריים ויכלו להסתדר ולתת ביטוי לגופי התורה גם באופן אחר. כמו אדם שיכול ללבוש חולצה בצבע מסויים אבל באותה מידה יכול היה גם לבחור צבע אחר. לכן אין להסתפק במקרים והסיפורים בלבד אלא יש לרדת לשורש הדברים.

הלבושים הם נפלאים בעיני פרטי החיים התרבות ואופני החיים השונים המסתדרים ברקמה עדינה אין סופית של קשרים. אבל כאשר אני שואלת למה כך ולא אחרת אני מנסה להעמיק ולראות מה נמצא מעבר להם מה מניע אותם וגורם לכך שיסתדרו בצורה זו דווקא ולא בצורה אחרת.

קל לומר אבל קשה לשאול וקשה להסביר ויותר מזה קשה להשיב. בתהליך המחקר של התזה אני מקווה להוסיף ולשאול ואולי גם להבין דבר או שניים על האופן שבו התרבות שלנו עובדת.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s