תצוגות אופנה כאמנות

במהלך השבוע האחרון ניסיתי ללמוד יותר על עולם האופנה. ניסיתי להבין לפי מה נקבעים הטרנדים השונים ואיך הבגדים המוצגים בתצוגות האופנה מבטאים ערכים ורעיונות. אחרי שיטוט באתרי אופנה שונים, החלטתי לגשת למקור ולנסות לפענח את הדברים בעצמי ולא דרך עיניהם של מבקרי האופנה.

נכנסתי ליוטיוב במטרה לברר את הדברים וגיליתי שתצוגות האופנה מורכבות בהרבה ממה שחשבתי בעבר. השילוב בין המוזיקה, התפאורה, עיצוב החדר, מקומות הישיבה והמסלול, איפור הדוגמניות, האביזרים שהן לובשות ואפילו הדרך בה הן הולכות ומציגות את הבגדים, נשזרים יחד לכלל אמירה וביטוי של הלך רוח מסוים.

הנה כמה דוגמאות…

תצוגת קיץ 2014 של Burberry נערכה בתוך מבנה שמזכיר חממה דרכה נראו עצים וצמחים. הבגדים עצמם היו עשויים בקווים רכים וצבעים קלילים, המזכירים מאוד את הטבע בעונות השנה השונות: פסטלים של פרחי האביב, תכלת השמיים בקיץ צבעי עלי השלכת ושחור העננים בחורף. התחושה שלי היתה שיש רצון לתת ביטוי לטבע בתוך בעולם המודרני. מעין אמירה שהטבע מרכך את הזכוכית והבטון שאנחנו חיים בתוכם.

burberry

Burberry קיץ 2014

התצוגה של  CHANEL לקיץ 2014  הוצגה בחלל שעוצב כמוזאון, הקירות נצבעו לבן ועליהם נתלו יצירות בסגנון מודרני. הדוגמניות צעדו אחת אחרי השניה במרחק שהזכיר מרווחים בין היצירות במוזאון. הבגדים  עוצבו כיצירות אמנות עצמאיות וכל בגד התהדר בצבעוניות הדפסים ומרקמים משלו. האמירה שעלתה מהתצוגה, התאימה מאוד למה שהרגשתי אחרי צפייה במספר תצוגות אופנה. גם אופנה היא אומנות.

CHANEL SS 2014

CHANEL קיץ 2014

CHANEL בגד2

בגדים שמנסים להיות יצירת אומנות

CHANEL בגד

הרבה צבע…

DOLCE & GABBANA עצבו את תצוגת הקיץ לשנת 2014  בסגנון שונה מאוד משאר התצוגות שראיתי. ברקע התנגנה מוזיקה קלאסית ובהמשך התצוגה היא התחלפה והזכירה יותר מוזיקה עממית. הדוגמניות היו מסורקות באופן מלכותי אך רך ונשי ובשערן נשזרו פרחים.

התסרוקות הזכירו לי את האופן שבו מקובל היה לצייר את האלות ברומא. היתה לי תחושה שיש נסיון להתכתב עם הוד העבר. גם לבגדים היה פן מלכותי, ושולבו בהם קישוטי זהב שהזכירו את המטבעות מהתקופה הרומית. בכך שהתצוגה נערכה בשבוע האפנה שבאיטליה, יש מקום לחשוב שההשראה לבגדים היא רומא העתיקה.

אחת הדוגמניות בשער שזור פרחים ותסרוקת רכה

אחת הדוגמניות בשער שזור פרחים ותסרוקת רכה

monalisa

המונה ליזה הגלילית המשויכת לתקופה הרומית

חלל התצוגה והתפאורה הביאו אלמנטים מהעולם המודרני העכשווי (צבעים וחומרים), אבל לא את הקור אלא את ההוד והיופי שיש בו. התפאורה נראתה כאילו יצאה מסיפור אגדה מודרני. זו היתה תצוגה מאוד נעימה לצפיה כי עלו ממנה הרכות האצילות והיופי של זמננו.

DOLCE & GABBANA

DOLCE & GABBANA 2014

תצוגה נוספת שראיתי, היתה מאוד בוטה ומלאה מיניות מוחצנת. עם זאת, הרגשתי שיש שם אמירה חזקה ולכן החלטתי להביא גם אותה. חלל התצוגה של Pam Hogg לחורף 2014 עוצב כבית כלא עתיק ובו סורגים מפותחים אשר דרכם עובר המסלול, מוזיקה מעוררת אימה התנגנה ברקע ודוגמניות בתלבושות מחומרים לא רגילים ועל ראשן כובע דמוי לבנה, פסעו לאורך המסלול. באמצע התצוגה נעמדו שני גברים כשומרים ליד אחד השערים, בזמן שהדוגמניות המשיכו לצעוד. קשה היה להתעלם מהאמירות הפמיניסטיות שהדהדו בחלל התצוגה…

Pam Hogg 2014

Pam Hogg 2014

תצוגה שהרשימה אותי במיוחד היתה תצוגת ה 2014 Cruise של  Christian Dior. כל האלמנטים בתצוגה חברו יחד ויצרו אווירה פוסט מודרנית אפורה ומדכאת. המוזיקה התחילה כרעש של מכונית חולפת והמשיכה כצפירה שהופכת למעין זעקה, עד שהתחושה היא שאי אפשר לשמוע את זה יותר. רק אז מתווסף קצב, שהופך את הצליל הצורמני לנסבל יותר. הדוגמניות צועדת בסך אחת אחרי השניה באופן שמזכיר פס יצור וחלל התצוגה כולו נטול צבע. עמודי בטון חשופים ניצבים בצדו האחד של המסלול ובצדו השני יושבים הצופים. הבגדים מצד אחד מתאימים לאווירה (חליפות, קווים נקיים, הדפסים מודרניים), אבל מצד שני, אפילו הצבעים הפשוטים שלהם עומדים בניגוד לעיצוב האפור וחסר החיים של החלל. כמו רצה המעצב לומר שהבגדים נותנים חיים לקור של העולם הפוסט מודרני.

Christian Dior Cruis 2014

Christian Dior Cruis 2014

התצוגה של Prada לקיץ 2014 שמה דגש על אלמנטים מחיי הרחוב ההומה. המסלול המפותל נע לאורך ציורי גרפיטי ענקיים ומוזיקת טרנס קצבית התנגנה ברקע. בבגדים שלטה צבעוניות עזה והדפסי גרפיטי ענקיים הודפסו על חלקם. ניכר שימוש רב בבדים מנצנצים, שהזכירו את אורות הנאון ופנסי המכוניות ברחוב. יש כאן נסיון להעצים את החוויה היומיומית של הליכה ברחוב ולהפוך אותה למיוחדת, גדולה מהחיים…

Prada 2014

Prada 2014

התצוגה של DKNY לקיץ 2014 עסקה באופנת רחוב. התפאורה למסלול היתה גרפיטי צבעוני של סמל המותג ומאוחוריו מונית שהיא מסמלי הרחוב הניו יורקי. מאחורי המונית הוקרן וידאו של התרחשות מרחובות ניו יורק ואת המסלול עצמו חצו כל הזמן דוגמנים ודוגמניות. מוזיקת טרנס רגועה יחסית התנגנה ברקע.

בתצוגה של Prada הבגדים עסקו ברחוב עצמו ואילו אצל DKNY הם עסקו יותר באופנת רחוב (מגוון רחב של סגנונות לבוש יומיומיים, של אנשים שונים החולפים ברחוב). היו שם ג'ינסים, כובעים, נעלי ספורט, נעלי עקב, שמלות קלילות, ז'קטים, חליפות ותיקי גב בכל מיני שילובים חדשים (למשל, שמלת ערב בשילוב נעלי ספורט, או חליפה עם תיק גב). הדוגמנים והדוגמניות היו מסורקים באופנים שונים, כדי ליצור מראה של רחוב מגוון.

DKNY 2014

DKNY 2014

טיים סקוור ניו יורק

טיימס סקוור ניו יורק

התצוגה של GIVENCHI  לקיץ 2014 נפתחה בחושך כמעט מוחלט ואורות אדומים, שהלכו והתמקדו על מספר מתופפים. המתופפים ישבו על ערימת מכוניות הפוכות, שבורות ומלאות עשן במרכז חלל התצוגה. המוזיקה התחלפה והפכה נוגה ועצובה. התאורה דימתה אור ירח טבעי המאיר את המסלול העגול והדוגמניות צעדו עליו והקיפו את ערימת המכוניות. הבגדים עוצבו בגוונים כהים ונטולי חיים ועליהם חיתוכיים שונים. היה משהו עצוב בתצוגה, כאילו העולם עבר קטסטרופה וכל מה שנשאר זה אור הירח המאיר על שברי הטכנולוגיה.

GIVENCHI 2014

GIVENCHI 2014

הפתיחה לתצוגה

הפתיחה לתצוגה

לא קיבלתי תשובות לכל השאלות שהעסיקו אותי, אבל למדתי הרבה על האפשרות לבטא רעיון, מחשבה או אווירה בסגנון הלבוש. מאוד התרשמתי מהיצירתיות והמחשבה על הפרטים בתצוגות השונות. למעשה, בחלק מהתצוגות האוירה הרשימה אותי הרבה יותר מאשר הבגדים. אני מניחה שכוונת המעצבים היא שהאווירה תתן תחושה כללית מלאה ועוצמתית והבגדים יאצרו בתוכם רק מעט ממנה, כדי שיוכלו להשאר תחת ההגדרה של בגדים ולא להפוך ליצירות אמנות הראויות להיתלות על קיר ולא על קולב…

2 מחשבות על “תצוגות אופנה כאמנות

    • לי בעצמי עוד חסרים הרבה פרטים, אני חדשה בתחום… אני יודעת שמזמינים לתצוגת אופנה אנשים בעלי השפעה כממו עורכי עיתונים בנושא אופנה, בלוגרים שעוסקים באפנה, צלמים, כתבים. מוזמנים גם אנשים שיש בהם הרבה התעניינות כמו שחקנים ודוגמנים. אעך מפיקים תצוגת אופנה אני עוד לא ממש יודעת. אני יודעת שיש סטייליסטים לכל תצוגה וחלקם בהפקת התצוגה גדול.

כתיבת תגובה